Na naszych zajęciach mieliśmy okazję
zastanowić się nad tematem mediów i ich definiowania. Po wpisaniu
"media" do Wikipedii pojawia się hasło "środki masowego
przekazu", autor artykułu podaje min. prasę, radio, telewizję i internet.
Czy jest to wyczerpująca definicja? Na pewno nie dla kogoś kto zajmuje się
kinem.
Najważniejsze rewolucje w historii mediów
to na przykład początek wydawania prasy w XV wieku, czy wynalezienie fotografii
w XIX wieku. W drugiej połowie XX wieku pojawiły się komputery, posiadające
dużą moc obliczeniową. To otworzyło nowe możliwości w tworzeniu, edytowaniu
oraz rozpowszechnianiu mediów. Całkowicie zmieniła się tożsamość mediów i
powstało pojęcie "nowe media" - czyli tam gdzie media połączyły się z
komputerem.
Film Avatar - przykład modularności -
finałowy obraz składa się z tysięcy elementów.
|
Podstawową cechą nowych mediów jest
reprezentacja numeryczna - można je zapisać językiem matematycznym - np.
jako funkcja. Co więcej można do obiektów nowych mediów można zastosować
obróbkę algorytmiczną, to jest na przykład na nagrany kawałek obrazu filtr za
pomocą specjalnego programu, który wszystko liczy za nas. Media mieć charakter ciągły i nieciągły. Przykład: Antanina robiąc animowany
film z ludzikami z plasteliny w szkole filmowej w Mińsku, przekazywała treść w
formie zdjęć w małych odstępach czasu. Kolejnym ważnym pojęciem dla nowych
mediów jest modularność. Blog, który edytujemy tworzy wizualnie jedną
całość, ale zawiera tekst, szablon, zdjęcia itp. Z modularności wynika automatyzacja
- aby stworzyć jeden z rodzajów mediów, jakim jest blog posłużyliśmy się
gotowym narzędziem do tworzenia blogów. Kolejnym pojęciem jest wariacyjność
różni stare media od nowych mediów. Jeśli chciałybyśmy zmienić dzieło sztuki,
które ktoś wyrzeźbił byłby to akt wandalizmu. Natomiast szablon, który został
stworzony przez kogoś możemy dowolnie edytować.
Jak widać, nowe media są szerokim
pojęciem, uwzględniającym postęp i możliwości technologii. Zagadnienia zajęć i
książki Lva Manowicha dotyczące definiowania mediów uświadomiły nam, że filmy,
które analizujemy na studiach są rezultatem rozwojowu mediów połączonemu z
rozwojem technologii obliczeniowych (rejestrowanie obrazu, przerabianie go w
programie, dodawanie ścieżki dźwiękowej itp.).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz